Mededelingen praktijk
NIEUWSBRIEF HUIS AAN HUIS (augustus 2021)
Meer zaken regelen via uw computer of mobiele telefoon
In heel huisartsenland neemt het aantal vragen aan de huisarts toe. Om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te kunnen helpen, gaan we steeds meer gebruik maken van andere manieren van contact. De overheid wil dit ook graag en corona heeft de hele maatschappij een flinke zet in deze richting gegeven. Als u nog niet zo handig bent met computer of mobiele telefoon kunt u zich altijd laten helpen door bijvoorbeeld vrijwilligers van Hamsterhulp (06-39741867) die het u ook wel willen leren.
Op deze website is uitgebreide informatie te vinden over heel veel medische problemen. U kunt uw klacht intypen en de site zoekt dan een folder met uitleg voor u op. Vaak is er ook een filmpje met uitleg. In de folder kunt u lezen wanneer het nodig is om contact op te nemen met de huisarts.
Appen met de dokter (06-20865103)
Wij hadden sinds 2012 al de mogelijkheid om via onze website vragen per beveiligde email te stellen (E-consult via het patiënten portaal). Wij hebben in coronatijd gemerkt dat mensen toch veel sneller en makkelijker gebruik maken van WhatsApp. Op onze website staat meer informatie over hoe wij om gaan met de veiligheid van deze app. Met deze brief willen wij u laten weten dat u via WhatsApp (of Signal) rechtstreeks contact kunt leggen met de huisarts voor medische vragen. U hoeft niet eerst te bellen met de assistente. Het is ook heel handig om foto’s of filmpjes mee te sturen. Wij proberen uw vraag op dezelfde dag te beantwoorden tijdens onze openingstijden. WhatsApp is niet geschikt om afspraken te maken of medicijnen te bestellen.
Vragen stellen via het patiënten portaal (“Uw Zorg Online”) is uiteraard nog steeds mogelijk en ook het beste beveiligd. Het gebruikersgemak wordt echter door veel mensen als niet zo hoog ervaren als WhatsApp.
Afspraak via de assistente (telefonisch)
Natuurlijk is het nog altijd mogelijk om een afspraak te maken op het spreekuur. Wel is er minder tijd beschikbaar voor live consulten, omdat er ook tijd nodig is om telefonische consulten en app-vragen af te handelen. Het kan dus zijn dat u langer moet wachten voordat u bij de huisarts terecht kunt, tenzij de klachten natuurlijk spoedeisend zijn.
Omdat de assistente vragen moet stellen om in te kunnen schatten wat er nodig is, kunnen er soms wachtrijen ontstaan aan de telefoon. Het is niet handig om dan naar de praktijk te komen. U kunt helaas niet sneller geholpen worden. Vanwege de privacy zal de assistente u dan toch vragen om te bellen.
Zelf afspraak inplannen via de website
Via het patiënten portaal op onze website of de “Uw Zorg Online” app kunt u ook nog steeds zelf een afspraak inplannen in de praktijk of door de huisarts terug gebeld worden. U hoeft dan dus niet te wachten.
Mobiele nummers en E-mail adressen voor verwijzingen
Wij hebben intussen van een deel van onze patiënten de mobiele nummers en E-mail adressen verkregen. Dit is erg handig voor onder andere verwijzingen. Deze kunnen dan beveiligd gemaild worden en geopend met een code via de mobiele telefoon. U hoeft dan niet meer speciaal naar de praktijk te komen om een geprinte brief te halen.
Wij missen echter ook nog veel nummers en emailadressen en zouden deze graag willen hebben. Via onze website (wijzigingen doorgeven) of via WhatsApp kunt u uw dossier compleet laten maken met deze gegevens.
Medicijnen bestellen en afhalen
Medicijnen kunnen besteld worden via ons antwoord apparaat of door het inleveren van lege doosjes in de praktijk. Daarnaast kunt u ook via het patiënten portaal op onze website of de “Uw Zorg Online ” app op uw telefoon heel gemakkelijk medicijnen bij bestellen. Medicijnen kunnen het laatste uur van de dag in onze praktijk worden afgehaald of u kunt het zelf in Harkema ophalen. Tijdens openingstijden gewoon in de apotheek zelf, maar de mogelijkheid bestaat ook om uw medicijnen aldaar in de afhaalautomaat te laten leggen zodat u ze op een voor u geschikt moment op kunt halen.
Sinds 1 juli 2020 is het mogelijk gemaakt om vanuit het patiënten portaal op onze website of de “Uw Zorg Online” app op uw telefoon delen van uw eigen dossier in te zien zoals uitslagen van onderzoek. Helaas werkt het nog altijd niet bij iedereen zonder problemen, maar omdat wij afhankelijk zijn van twee leveranciers voor deze mogelijkheid (onze huisartseninformatiesysteem Promedico en onze website leverancier Pharmeon) hebben wij hier niet veel invloed op.
Gegevensuitwisseling Dokterswacht
Het doel van het medisch dossier is goede zorg bieden. De zorgverlener ziet in het dossier wat de medische achtergrond, gezondheid en situatie is van de patiënt. Tijdens onze diensten op de Dokterswacht vinden wij het als huisarts heel fijn om deze informatie te kunnen inzien om iemand van een andere praktijk beter te kunnen helpen. Patiënten moeten alleen wel toestemming geven aan de eigen huisarts om de samenvatting van het medisch dossier te delen met de Dokterswacht. Dit kan mondeling, maar ook online of schriftelijk via bijvoorbeeld een WhatsApp/Signal berichtje (06-20865103). Andersom krijgen wij met toestemming ook een betere terugkoppeling in ons computersysteem mocht iemand bij de Dokterswacht geweest zijn.
Huisarts in opleiding
Stagiaire doktersassistente
Van 6 september tot en met 30 juni 2022 zal Jarina Froentjes in onze praktijk worden opgeleid tot doktersassistente. Ze komt uit Gerkesklooster en volgt haar opleiding aan de Friese Poort te Leeuwarden.